Archive for February, 2010

NAK MINTAK TOLONG KORANG BOLE?

Aku nak mintak tolong kat korang bole? Korang pernah tak.. pergi lepak ke..? bercuti kee? Kat resort air panas.. maksud aku tuu.. selalunya kita bercuti lepak kat tepi pantai.. atau tepi sungai.. atau kat tanah tinggi kan

Tapi kali nii.. korang bercuti kat tepi kolam air panas.. sambil korang bercuti.. korang mandi air panas.. ada tak resort cam nii ekkk?

Aku minat sangat nak pergi tempat cam nii laa.. tapi kat Malaysia nii.. kat mana ada yee? Korang bole tolong aku tak?

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

UKUR KOLAM IKAN

Sehari dua nii.. ramai klien call aku… suruh ukurkan tanah dia orang.. sebab dia orang nii.. nak buat kolam pancing ikan

Konsep yang dia orang nak buat nii.. ala ala resort gitu.. di samping pengunjung datang gi mancing ikan.. mereka bole gak bermalam kat situ. Pastu siap ngan restoran sekali. Ikan yang mereka dapat dari kolam tadi.. bole laa terus dimasak kat restoran tuu

Aku perhatikan.. bagus gak konsep cam nii.. kalo kat surat kabar tuu.. macam-macam pertandingan mancing yang ada.. mancing kat kolam laa.. mancing kat laut laa.. pastu dapat sambutan hebat lak tuu.. dan hadiah lak.. lumayan beb..

Bagi mereka yang ada tanah.. kat kawasan yang berpaya.. pastu lak.. sesuai buat kolam ikan.. mungkin nii satu idea baik untuk korang.. korang boleh bikin kolam pancing ikan.. pastu samada.. korang operate sendiri.. atau korang kasi sewa tanah tadi

Macam klien aku nii.. dia sewakan tanah jee.. luas tanah tuu 5 ekar .. bole dapat RM6K sebulan beb.. pastu penyewa tuu lak.. sanggup sewa sampai 15 tahun.. bestnya.. ayooo syokkknya

Jadikan.. main sewa-sewa tanah cam ni pun.. masyuuukkk gak kan.. kalo sebelum nii.. tanah berpaya.. tak ramai yang nak.. tak dee orang yang pandang.. tapi pasni aku rasa.. ramai yang akan bukak mata.. he he he

Aku tak brapa paham sangat.. bab-bab niaga cam nii.. yang aku tahu pasal tanah tanih jee.. he he he.. jadi bagi sapa-sapa yang ada pengalaman tuu.. mana tau korang bole kongsi cerita niaga kolam ikan kat sini… sila-sila.. jangan malu.. jangan segan.. sila-sila.. he he he

Ok laa.. bye

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

DOA IBU.. MAGNET REZEKI

Bestnya hari nii.. aku tak pergi mana… dok opis jee dari pagi tadi.. sebab nak kena siapkan banyak quotation daa..

Semalamkan… aku ada meeting ngan Wak S kat Putrajaya.. lama betoi tak jumpa Si Wak S ni. Dan semalam dia bagi tau.. dia ada lagi beli tanah baru.. sekitar pinggir Putrajaya… uyoooo banyak kaya laa ini orang tua.. invest tanah main juta-juta sudah

Kalo dulukan.. kita orang lepak kat mamak dah cukup dah.. discuss projek tanah tanih nii.. tapi sejak dua menjak nii.. sudah pandai pilih tempat pulak.. nak carik tempat yang classs gitu.. mau tempat yang ada aircond.. yang privacy.. he he he

Biasa laa borak pasal tanah nii.. 5 minit jee.. selebihnya kita orang merapu benda lain.. tapi salah satu topic.. yang aku rasa bagus aku syer ngan korang semua.. pasal magnet rezeki

Menurut kata Wak S.. kalo orang niaga nii.. rezeki dia orang nii macam magnet.. maksud Wak S.. kadang-kadang tuu.. kalo kita tengok.. ada kekawan kita… baru jee niaga setahun dua.. tapi rezeki mencurah-curah.. projek tak menang tangan.. klien lak yang hebat-hebat.. tapi.. ada gak.. yang sebaliknya

Jadikan.. pengalaman Wak S.. bagi sapa-sapa yang ada masalah.. yang susah nak kembangkan bisnes.. walaupun dah buat macam-macam usaha.. Wak S syorkan.. bagus kita jumpa ngan mak pak kat kampung.. mintak ampun.. minta maap kat dia orang..

Pastu.. mintak dia orang doakan kita.. supaya kita dibanyakkan rezeki.. dihujani rezeki

Bila kita dapat rezeki lak.. jangan sesekali lupa.. bagi kat mak pak kita.. lapangkan rezeki mereka.. uruskan makan pakai mereka.. jaga mereka bebaik

Kata Wak S lagi.. bila mak kita mati jee.. maka tertutup 1 rahmat.. tak dee lagi doa sorang ibu.. jadikan.. bagi sapa-sapa yang ada masih ada mak pak tuu.. jaga laa mereka bebaik.. doa ibu.. magnet rezeki

Kasih ibu sampai ke syurga.. kasih ayah sepanjang masa.. kasih saudara bila berada..

Oklaa.. bye bye semua

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

HATI GAJAH SAMA DILAPAH, HATI NYAMUK SAMA DICECAH

Sejak dua menjak nii.. ramai kekawan blog.. mengadu masalah tanah keluarga masing-masing.. ada yang call.. ada lak yang jumpa.. nak bincang pasal tanah pusaka dia orang

Macam-macam pengalaman aku .. bila libatkan tanah pusaka nii.. ada yang gaduh adik beradik.. masam-masam muka.. raya tak balik kampung.. ada yang bawak diri.. macam-macam laa

Lebih teruk lagi.. ada yang sanggup pentingkan diri sendiri.. “kalo aku dapat sikit, biar semua tak dapat.. baru puas hati”

Adoooiii.. kesiannya… napa laa jadi macam nii.. bagi aku laa.. kita nii orang Islam.. ada agama.. ada faraid.. pastu tanah ciput lak tuu.. sekangkang kera jee.. kalo nak gaduh cam nii.. tak berbaloi laa

Malu laa ngan bangsa lain.. mereka ada ribu-ribu ekar tanah.. tapi mereka bole urus bebaik.. tapi kita sebaliknya.. malu laa

Aku cadangkan laa.. bagi mereka yang gaduh-gaduh pasal tanah nii.. jom laa kita kembali pada agama.. bersatu laa balik.. eratkan balik hubungan keluarga.. buang yang keruh.. ambik laa yang jernih

Pastu uruskan tanah tuu bebaik.. rujuk laa ngan pejabat tanah.. refer ngan Amanah Raya.. mintak mereka tolong.. insyaallah bole selesai

Bila dah selesai urusan tanah tadi.. buat pecah geran.. supaya setiap adik beradik.. dapat geran masing-masing.. Kan cantik cam tu.. semua dapat tanah.. semua dapat harta.. apa orang kata.. hati gajah sama dilapah.. hati nyamuk sama dicecah.. he he he

Macam Karam sigh Walia laa pulak juruukur nii.. he he he

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

AKU KENA SEKOLAH NGAN ANAK-ANAK

Hari nii.. kita orang ronda-ronda sekitar KB lagi.. best laa lepak kat KB nii.. kedai makan banyak.. kekawan kita orang ramai kat sini.. pastu layanan yang kita orang terima.. amat-amat best.. tip top laa

Nak jadikan cerita.. kat KB kreta aku rosak.. kipas radiator tak jalan laa pulak.. huyooo cemas beb.. korang bayangkan laa.. tengah-tengah jem kat KB nii.. tiba-tiba temperature kreta aku naik.. gelabah broo.. pengalaman betoi laa..

Apa lagi.. aku pun ello kekawan kat KB.. mintak tolong carikkan mekanik.. dan sungguh aku tak sangka.. Saudara Z.. tolong aku dari awal sampai ke sudah.. terharu aku ngan bantuan abang Z kita nii.. jasa muu tetap aku kenang broo

Selesai urusan kreta.. belah tengah hari lak.. kita orang bertolak balik ke Ganu.. singgah kat Losong.. makan krepok lekor.. ayoo wife aku beli kropok.. punya laa banyak.. penuh bonet kreta.. he he he

Puas makan kropok lekor.. destinasi selanjutnya.. kita bertolak ke Kuantan lak.. dan malam nii.. kita orang tido homestay.. kat Kuantan.. uyooo best homestay nii.. simple tapi classs gitu.. anak-anak aku punya suka.. kejap lari sini.. kejap lari sana

Tapikan.. aku perhatikan.. sepanjang cuti-cuti Malaysia kali nii.. anak-anak aku.. terutama Si Naufal.. banyak benda baru dia belajar.. siap dia sekolahkan aku lagi.. he he he

“abah.. Apan rasa.. kalo abah ada duit.. bagus abah beli tanah kat tepi pantai kee.. kat tepi sungai kee.. nanti kita bole buat resort.. abah ngan mama bole duduk kat situ.. mesti best abah.. kita buat cantik-cantik laa”

“abah.. kat Pahang ni banyak kelapa sawit laa.. mesti dia orang tuu.. orang kaya abah.. ada tanah besar.. abah kalo kita nak tanam kelapa sawit nii.. rasaya bagus berapa besar abah? Untung tak abah?”

“Abah tuu… sikit-sikit marah Apan.. sikit-sikit marah Apan.. macam mana Apan nak belajar.. abah.. kalo kita buat salah.. baru kita belajar.. salah belajar.. salah belajar”

“Abah.. tak nak buat homestay kee bah.. bagus ada cam nii.. kita bole tolong orang.. nanti kita bole duduk gak.. Apan rasa.. kat Melaka bagus bah.. ramai orang.. untung tak bah?”

Tu laa telatah anak-anak aku.. untuk hari nii.. he he he

Ok laa.. bye bye

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN

CUTI-CUTI MALAYSIA

Best gak gi cuti-cuti Malaysia nii ekk.. sempena cuti Gong Xi Fai Chai nii.. aku gi ronda-ronda belah Pantai Timur

Anak-anak aku paling seronot… dalam perjalanan tuu.. dia orang menyanyi laa.. pastu bergaduh laa.. kejap menangis.. pastu ada yang terberak laa… he he he.. macam-macam daaa.. .. telatah anak-anak aku.. he he he

Kita orang konvoi 2 kereta.. 8 orang semuanya.. selain family aku.. ikut sekali cuti kali nii.. mak pak mertua aku and family makcik aku

Ni laa waktu nak eratkan silaturahim.. kalo tak… sebelum nii.. asyik kerja kerja kerja.. duit duit duit.. he he he.. tapi kan.. aku perhatikan.. anak-anak aku.. Si Naufal ngan Si Aisy.. cuti kali nii.. banyak benda baru dia orang belajar.. sebab dia orang asyik tanya jee.. jenuh gak.. abah ngan mama dia nak jawab.. he he he

Tempat pertama kita orang lepak.. kat Terengganu.. kita orang lepak semalam kat Anjung Pantai Seberang Resort.. pastu semalam lepak kat Homestay area Seberang Takir

Uyooo.. best makan kat Ganu.. udang, sotong, ikan bakar, kopok lekor.. semua ada.. best best.. kita orang makan tak ingat dunia.. he he he

Puas ronda Ganu.. kita orang gi Kota Bahru lak.. cadang-cadang nak lepak 2 malam kat sini.. he he he.. selain tuu.. bole gak jumpa ngan budak-budak opis KB kita orang.. nak kena bagi motivasi sikit.. ngan budak-budak tuu.. suruh rajin-rajin carik kerja.. he he he

Kat KB.. anak aku Si Naufal.. terperanjat beruk tengok aktiviti ekonomi kat sini.. “abah orang kat sini rajin laa.. pandai niaga.. banyak kreta besar.. banyak rumah besar”

“Abah perasan tak kat pasar tadi.. mana gerai yang bising.. ramai orang berkumpul.. beli barang dia orang.. mana yang tak bising.. tak dee orang bah.. ”

Dan hari nii.. kita orang nak ronda KB lagi.. he he he.. sebelum betolak ke destinasi selanjutnya..

Ok laa.. bye bye semua

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN