Korang nak tahu.. sepanjang hampir 10 tahun.. aku bergelumang ngan tanah tanih nii.. Dalam tempoh tuu.. aku cuma jumpa… 4 orang jee.. orang Melayu.. orang biasa.. individu biasa.. yang ada tanah 250 ekar dan lebih.. di Lembah Klang

Selebihnya.. tanah milik GLC.. tanah consortium.. tanah perbadanan kerajaan.. tanah milik syarikat bursa saham

Tapi sebaliknya bagi bangsa lain lak… tanah mereka bersepah-sepah.. kumpulan mereka yang ada tanah… lebih 250 ekar.. ramai betoii.. kejap beli 1000 ekar, kejap beli 800 ekar.. kejap develop 250 ekar.. dan macam-macam lagi.. mereka nii bukan orang glamour pun.. orang biasa jee.. tapi kaya raya

Kalo kat Pahang.. lagi laa ramai.. apek-apek tua.. naik Suzuki Jeep.. pakai seluar pendek.. baju pagoda.. tapi dia orang ada tanah ratus ekar beb.. dan mereka tanam kelapa sawit

Bila aku tengok keadaan nii.. aku sedih gak.. sebab majority orang kita.. cuma ada tanah.. sekar dua jee.. tuu pun tanah rezab Melayu.. adoiii macam mana kita nak bersaing ngan bangsa lain nii?

Nii cuma pengalaman aku jee.. andaian aku.. aku tak tau.. samada keadaan nii betoi atau tak.. jadi apa komen korang??

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN