Semalam aku berpeluang.. borak panjang ngan tokeh kilang haram.. uyoo best borak ngan mereka nii.. banyak betoi bisnes dia orang.. buat batu bata ada.. bikin longkang ada.. stor kenderaan ada.. stor generator ada.. macam-macam adaa

Mereka nii.. kebanyakkannya bukan pandai blajar pun.. cakap melayu hancusss.. cakap orang putih.. lagi laa..  sepatah haram pun tak tau.. tapi bab carik duit broo… uyooo… nombor one beb.. he he he.. hebat hebat broo..

Macam kes Mr J.. dulu dia beli tanah tu.. sekar jee.. harga lak 50K jee.. mula-mula tu dia buat bangsal.. aktiviti dia.. buat batu bata.. waktu tuu.. buat bisnes kecik-kecik  jee.. lama-lama bisnes dia semakin bagus.. habis semua sekar tu.. dia bikin kilang..

Bila tak cukup kawasan… dia start beli lagi.. tanah-tanah lot sebelah.. beli 2 ekar lagi.. kasi besarkan lagi aktviti dia..

Tanah yang mula-mula dia buat kilang haram tuu.. sekarang dah pun berjaya tukar syarat tanah.. dari pertanian jadi industri.. ayooo banyak syookk ooo.. nilai tanah mahal sudah.. sekarang nii.. dia dalam proses.. mohon tukar syarat tanah.. yang baki 2 ekar tuu lagi.. kalo berjaya.. ayooo manyak kayoo oo

Jom kita kira sikit.. nilai tanah apek nii.. he he he

KOS

Beli tanah 1 ekar : RM50,000

Kos sodok bersihkan tanah : RM1500

Kos ukur tanah : RM3500

Bayar kepada perancang Bandar : RM10,000

Bayar premium tanah : RM42,000

Cukai baru : RM2400

Cukai parit : RM7,500

TOTAL : RM116,900

NILAI

Jurunilai lak.. nilai tanah nii sekar : RM450,000

UNTUNG

450,000 – 116,900 : RM333,100

Tu sekar broo.. nilai dia RM450,000 .. kalo 3 ekar.. sudah banyak broo.. tanah industri nii.. nak charge kat bank bole.. nak OD pun bole.. pendek kata.. memang untung broo

Sekalang aa.. wa tau sudah.. apa macam lu olang bikin wang..  tq taukeh.. tq

Ok laa.. bye bye

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN