Hari nii.. aku nak syer ngan korang pasal beli tanah tapi tak buat pindah milik.. sebab sejak dua menjak nii.. aku banyak sangat kes.. yang dulu-dulu mereka nii beli tanah.. bayar habis dah pada tuan tanah asal.. pembeli tadi dah bercucuk tanam atas tanah tuu.. tanam sawit.. tanam getah.. makan hasil berpuluh tahun .. tapi bila tuan tanah asal mati.. pihak pewaris si mati tadi.. halau si pembeli

Ini semua berlaku.. sebab orang dulu-dulu.. mana dia orang tau.. pasal urusan jual beli tanah.. bagi mereka.. asal mereka dah bayar habis tanah tuu… tanah tuu jadi hakmilik mereka.. mereka terlupa nak buat urusan pindah milik tanah

Bukan orang dulu-dulu jee.. tapi sekarang nii pun banyak gak kes macam nii.. beli tanah kongsi-kongsi.. atas tanah buat rumah.. nama lak tak dee dalam geran.. semua urusan atas dasar percaya jee.. bila tuan tanah asal mati.. dah jadi kecoh

Weiiii… P Ramlee pun dah ajar kita beb.. korang tengok dalam cerita 3 abdul.. abdul wahab.. abdul wahib.. abdul wahub.. semua urusan dia orang.. semua ada agreement.. “kalo ayahda setuju.. ayahda kasi sign.. kalo ayahda marah.. seluruh harta ayahda.. saya kasi jual”.. he he he

Bagi sapa-sapa yang ada kes macam nii.. aku syorkan sangat laa.. korang kasi duduk bincang bebaik ngan pihak pewaris.. jangan cepat merajuk.. dapatkan hak korang balik

Kalo korang ada bukti pembelian tanah tuu. korang kasi kaveat sementara tanah tuu dulu.. supaya tuan tanah asal tak bole buat sebarang urus niaga.. pastu kasi urus kat pejabat.. buat pindah milik

Atau tidak pun.. mintak kerjasama pewaris tadi.. kasi jual tanah tuu.. untung hasil tanah tuu.. korang syer-syer laa.. biar semua merasa

Kalo laa zaman P Ramlee pun.. mereka dah pandai buat agreementttt.. tak kan kita kat zaman IT nii.. masih ketinggalan broo.. maluu daa

Ok laa.. renung-renungkan

bye-bye

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN