Semalam aku ada meeting kat pejabat tanah..  nak uruskan tanah keluarga Pn R. Sebab sebelum nii.. Pn R lantik aku.. untuk pecahkan geran tanah mereka.. supaya setiap adik beradik dia orang nii.. bole dapat geran masing-masing..

Maklum laa semua dah tua-tua.. jadi kalo tak diuruskan sekarang.. bila lagi laa nak urus.. tul tak? kalo salah sorang tuan tanah mati.. mesti kecoh punya.. nak ambik pusaka laa.. macam-macam laa.. banyak masalah broo

Dalam usaha Pn R.. nak pecahkan geran tanah dia.. ada laa 2 orang adik beradik dia.. tak setuju nak pecah geran..  adoooiiii.. aku pun tak faham.. apa lagi laa dia orang nak.. tanah dapat free.. dapat tanah pusaka.. pecah geran orang bayarkan.. cuma kita sign plan.. sign borang jee.. tuu pun tak mau

Jadi semalam.. pejabat tanah.. panggil laa.. semua tuan-tuan tanah.. duduk semeja.. datang berbincang.. nak selesaikan masalah tanah keluarga Pn R nii.. yang bestnya semua datang lak tuu

Masa masuk bilik mesyurat tuu.. semua nampak ok jee.. nampak baik jee.. tapi bila sebut jee pasal tanah..  ayoooo broo.. macam-macam maki hamun keluar broo.. mencarut sana.. mencarut sini.. memekik mekik.. ludah sini.. ludah sana.. macam drama broo

Aku yang dok sebelah-sebelah dia orang nii.. habis muka aku basah broo.. kena tempias air liur dia orang.. kat pipi kena.. kat tangan kena..kat seluar pun kena.. ayoooo

Bila keadaan teruk sangat.. jadi ADO suruh laa.. mereka keluar bilik mesyuarat dulu.. suruh dia orang kasi tenang sikit..

Bila nampak keadaan ok sikit.. kita orang pun panggil laa sorang sorang masuk bilik mesyuarat.. yang lain tunggu kat luar.. pelik bin ajaib broo.. bila sorang-sorang masuk.. semua setuju lak.. tak dee sorang pun yang membantah..

Bila semua dah selesai.. pastu.. dia orang berpeluk adik beradik broo.. salam-salam.. minta maaf.. kalo sebelum nii.. tak bertegur sapa berbelas tahun.. tapi semalam.. bercantum kembali… ayooo syahdu betoi laa.. hu hu hu

Yang aku paling suka.. tengok Pn R.. happy betoi dia.. dapat satukan balik family dia orang.. he he he.. apa bole buat.. orang lain dapat tanah.. aku dapat air liur jee broo.. he hehe

Ok laa.. bye bye

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN