Baru-baru nii.. aku ada uruskan beberapa kes tanah Aunty L.. Nyonya nii ada banyak tanah laa.. terutama area Banting dan Balakong.. saiz tanah dia.. kecik-kecik jee.. ada yang 3 ekar.. 5 ekar.. tapi banyak geran ooo..

Dulu-dulu.. si nyonya nii.. dia niaga sayur jee kat pasar.. dia tanam sendiri.. jual sendiri.. duit untung jual sayur tuu.. dia kumpul-kumpul.. pastu beli tanah.. asal ada untung lebih jee.. dia mesti beli tanah

Sekarang nii.. nyonya ni dah pun umur 81 tahun ooo.. tua sudah.. tapi dia.. bukan tua sebarang tua bro.. tapi tua banyak harta.. he he he

Bila dah tua –tua nii.. dia cadang.. nak jual semua tanah-tanah dia.. kat anak-anak dia sendiri.. banyak pandai ooo ini orang tua.. lantik jurunilai lagi.. suruh jurunilai buat valuation report dulu..

Pastu berdasarkan dari nilaian yang dapat.. baru dia jual kat anak-anak dia.. mana-mana anak nak tanah.. bole beli dari dia.. ngan harga diskaun 50%..

Aku suka konsep nyonya nii.. “dia mau.. dia bili.. lu mau.. lu bili.. baru adil maa…”

Benda-benda cam.. jarang-jarang aku jumpa kat keluarga Melayu.. banyak mak bapak Melayu.. lebih suka bagi free jee.. harta dia orang kat anak-anak..

Bila anak-anak dapat barang free nii.. pastu tak pernah rasa susah lak.. apa lagi.. anak-anak cepat lupa broo.. anak-anak belasah jual jee harta tadi..

Bukan tuu jee.. ada lak.. yang gaduh adik beradik broo.. tanah sekangkang kera jee.. tapi gaduh berpuluh tahun.. ayooo

Jadi aku rasa laa.. bagus gak.. kita sama-sama ambik ikhtibar dari cerita nyonya tua nii.. kasi seksa sikit anak-anak kita.. kalo nak harta.. kena usaha.. no more.. free free.. he he he

Kalo laa si nyonya tua nii.. yang tak sekolah pun.. pandai urus tanah mereka.. tak kan kita tak bole kuuuttt? renung renungkan

Ok laa broo.. bye bye

INGAT TANAH, INGAT JURUUKUR, HAFIZAL AHLAN