Aku baru jee balik meeting nii.. dari Pusat Bandar Damansara.. bersama aku tadi En R dan En N.. kita orang berbincang.. sebab nak selesaikan masalah tanah-tanih company dia orang tuu

Nii laa penyakit namanya.. kalo kita ada tanah banyak nii.. macam-macam masalah tanah akan timbul.. ada tanah yang kena ceroboh.. ada pulak yang kita ceroboh tanah orang.. saman sini.. saman sana.. biasa laa tuu masalah-masalah macam nii..

Tuu bab tanah laa.. tapi masalah nii.. tak dee laa kritikal sangat.. benda nii masalah geli geli jee.. he he

Cuma apa yang aku nak syer ngan korang adalah.. satu ilmu baru yang aku blaja dari En R tadi..

Pesan En R.. bagi mereka yang niaga tuu.. Tak penting brapa banyak untung yang korang dapat.. tak penting brapa banyak komisen yang korang dapat.. tapi yang lebih penting.. ke mana keuntungan tadi.. korang belanjakan

Maksudnya macam nii.. katakan korang ada 3 orang anak.. anak A, anak B dan anak C.. dan katakan gak.. korang adalah orang kaya.. dan korang dah pun tua.. korang ada RM30juta.. dan korang bagi anak-anak korang tadi A, B dan C.. setiap sorang RM10juta.. banyak tuu kan.. he he

Selepas 10 tahun.. korang pun panggil anak-anak korang tadi.. untuk ngadap korang.. dan masa tuu.. ada anak-anak korang yang datang.. naik helicopter.. naik Poshe.. dan paling kokak pun naik Merz

Masa meeting tuu.. korang pun tanya laa kat bebudak tu.. “Dulu abah ada bagi.. kat korang RM10juta sorang.. dan bole tak korang bagi tau abah.. apa korang buat dengan duit tuu?”

Anak A pun jawab.. “Duit yang abah bagi tuu.. saya dah invest abah.. saya beli tanah.. pastu saya jual tanah tuu.. pastu saya beli kilang.. pastu saya invest.. invest.. invest.. dan sekarang nii.. duit abah tuu dah jadi RM500juta.. dan kita ada 3000 ekar tanah lain abah..”

Anak B lak jawab.. “ Abah saya lagi hebat.. saya buat macam mana abang A buat.. tapi asset saya lebih RM1billion abah.. dan empayer bisnes saya.. dah pun sampai Hong Kong.. Jepun .. UK.. USA.. dan saya percaya.. dalam tempoh terdekat nii.. asset tadi akan berkembang lebih RM5bilion abah”

Sampai laa giliran anak C.. “Abah.. saya kurang sikit abah..  saya tak sehebat abang A dan abang B.. apa yang saya buat.. setiap keuntungan hasil bisnes saya.. lebih 15% saya wakafkan untuk Islam.. 2.5% saya zakat.. dan selebihnya baru untung untuk saya..

Dan alhamdulilah abah.. setakad nii.. hasil pemberian duit abah tuu.. saya dah pun wakafkan.. dan bayar zakat lebih RM100juta.. dan baki duit yang ada pada saya.. cuma RM471 juta jee abah”

Dan En R pesan.. kalo kita jadi peniaga.. jadi laa peniaga yang macam C tuu.. dia berniaga.. bukan untuk dia sorang.. tapi dia berniaga.. untuk kita semua.. dan untuk Islam keseluruhannya

Sebab tuu kekawan.. walau pun benda nii nampak simple.. tapi percaya laa.. bukan senang nak buat broo.. susah broo.. terutama bila libatkan duit juta-juta

Fikir fikirkan.. renung-renungkan yee kakawan..

Ok laa salam..

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL