Hari nii aku nak syer ngan korang pasal nikmat.. sebab hari ni aku berpeluang ziarah klien aku.. yang aku panggil dia pakcik S

4 bulan lepas.. masa aku mula-mula jumpa pakcik S nii.. uruskan tanah dia.. dia sorang yang aktif broo.. setiap pagi dia jogging.. badan cantik.. perut tak boroi.. cukup jaga makanan.. pendek kata pakcik S memang steady..

Tapi baru-baru nii.. bila dia disahkan kena kanser tulang.. badan dia jadi bongkok broo.. pastu kurus sangat.. berdiri lama tak bole.. rambut pun dah kurang.. sedih sesangat aku tengok broo

Pastu lak.. nak gerak sikit pun sakit.. kalo naik kereta.. kalo terlanggar lubang.. dia sakit.. tido tak bole.. kejap terjaga-jaga sebab sakit.. pendek kata.. hanya Allah jee tempat dia mengadu broo

Apa pun hasil perbincangan aku ngan pakcik S tadi.. banyak benda baru aku blaja broo.. aku blaja kesannya terlalu banyak.. nikmat Allah bagi kat kita broo..  kalo kita nak kira.. satu persatu.. mesti kita tak mampu nak kira.. cuma orang sakit jee akan paham nikmat sihat broo..

Aku cukup terharu.. bila Pakcik S pesan kat aku..

“Fizal.. sementara awak sihat.. kalo awak ada sikit ilmu.. dan ilmu tuu baik untuk orang lain.. bagus awak syer Fizal.. mudah-mudahan ilmu tadi.. bagi manfaat kepada sedara muslim kita yang lain”

“Zal.. hidup kat dunia nii kejap jee.. sementara jee.. paling lama pun 70 tahun.. sampai masa pasti kita mati.. sebab tu kalo awak ada rezeki .. sedekah laa untuk Islam.. wakaf laa untuk Islam.. pasti awak tak rugi Zal”

“Fizal.. bila kita sakit.. baru kita sedar yang amal kita kurang.. solat sunat kita kurang.. puasa sunat kita kurang.. sebab tuu pakcik pesan.. sementara awak sihat.. banyakkan amalan sunat.. supaya awak tak nyesal nanti”

“Zal.. dalam urus niaga.. ambik laa yang Islamic.. jangan sesekali terlibat dengan riba.. walau pun nampak rugi.. untung sikit.. tapi.. kalo awak jatuh sakit.. awak terlantar.. pada waktu tuu.. baru awak faham nilai urus niaga Islam tuu Zal”

Aku tak tahu samada apa yang aku syer nii.. baik atau tak untuk korang..

Cuma apa yang bole aku kata.. nasihat sorang pelabur ngan nasihat orang sakit jauh berbeza.. pelabur suruh kita invest tuu.. invest nii.. beli tuu.. beli nii.. bincang pasal RoI.. bincang pasal pasif income dan memacam lagi.. tuu nasihat pelabur

Tapi nasihat orang sakit.. dia lebih touching bro.. dia lebih kepada quality.. Islam dan hari kemudian..

Jadi jom kita fikir-fikirkan.. renung-renungkan..

Ok .. salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL