Archive for August, 2011

AMBIK PENGAJARAN.. AMBIK PENGAJARAN DARI AL-QURAN

Hari nii aku nak syer ngan korang pasal bisnes.. sebab semalam aku sempat borak panjang lebar.. dengan sorang klien aku nii.. yang aku panggil dia Hj H

Pada peringkat awal tuu.. biasa laa.. kita orang bincang pasal tanah.. sebab aku tengah uruskan tanah Hj H kat Kajang sana.. dia nak buat proses pecah geran.. supaya dia bole dapat geran individu.. dia dapat satu geran.. dan partner dia dapat satu geran

Cantik lokasi tanah Hj H tuu.. tepi jalan besar.. sibuk lak tuu.. dan sekarang nii.. Hj H kasi sewa tanah tuu..

Alhamdulilah.. hasil sewa tanah tuu.. Hj H dapat laa sikit income.. sebulan RM9000.. bole laa untuk dia makan sekeluarga

Biasa laa.. bila bincang pasal tanah nii.. kejap jee.. 15 minit dah selesai dah.. tapi yang selebihnya.. kita orang merapu benda-benda lain

Banyak benda baru aku blaja dari Hj H nii.. terutama pengalaman Hj H buat bisnes.. Hj H pesan kat aku :

1. “Fizal.. kalo awak nak blaja bisnes.. carik laa mentor yang baik.. carik laa mereka yang dah berjaya.. yang pengalaman mentor tadi.. lebih 14 tahun terlibat dalam bisnes.. sebab kita ambik pengajaran dari Surah Yusuf.. 7 tahun senang, 7 tahun susah..

Mereka yang terlibat lebih 14 tahun dalam bisnes.. Insyaallah.. mereka nii dah masak.. dan cukup pengalaman Zal.. dah paham sepak terajang bisnes.. dan kita bole belajar dari mereka”

2. “Zal.. kita perlu banyak-banyak bersyukur Zal.. sekali pun bisnes yang kita usahakan selama nii.. kita cuma untung RM10 jee.. sebab berapa ramai kekawan kita kat luar sana.. yang mula bisnes hebat.. pakai kereta besar… rumah besar.. tapi berakhir dengan bankrappp… dan saya salah sorang dari mereka Fizal”

3. “Zal.. sayang isteri.. sayang anak-anak.. bila ada rezeki lebih.. bagi laa sikit hadiah pada isteri dan anak-anak.. beli kan mereka tanah.. rumah.. kedai dan apa jee asset.. yang asset tadi.. kita bole sewa.. letak atas nama mereka.. kalo berlaku apa-apa pada kita.. kita masih ada lagi asset.. kita masih bole lagi hidup.. dan itu juga berlaku pada saya”

4. “Jangan lupa zakat.. jangan lupa sedekah.. dan jangan sesekali lupa Al-Quran.. kalo kita betoi-betoi orang yang nak belajar”

Oiiikkkk… bila aku dengar nasihat Hj H.. aku jadi bluuurrrr jap broo.. he he.. hebat laa pengalaman Hj H nii.. sorang yang cukup-cukup positif laa

Aku tak tahu.. samada apa yang aku syer nii.. baik atau tak untuk korang.. cuma mana-mana yang baik tuu.. korang ambik laa.. mana-mana yang tak baik tuu.. korang letak tepi aaaa..

Aku pesan diri aku sendiri.. aku pesan kekawan semua.. dari pengalaman Hj H tadi.. Masyaallah.. hebat Quran broo.. amat hebat

Jadi broo.. jom kita bukak Al Quran.. jom kita baca Quran.. jom kita baca tafsir Quran.. dan jom kita ambik pengajaran dari Quran.. jom jom

NOTE : BAGI KEKAWAN BARU BLOG MINDAHARTAWAN.COM.. YANG BELUM ADD AKU SEBAGAI KAWAN FACEBOOK KORANG TUU.. JANGAN LUPA.. ADD AKU SEBAGAI KAWAN FACEBOOK KORANG AA.. JOM KITA KENAL-KENAL KAT FACEBOOK LAKK

Ok laa kekawan

Salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL

PERLU KEE BAWAK DUIT KELUAR?

Hari nii aku nak syer ngan korang pasal duit.. best gak bincang pasal duit nii.. sebab baru-baru nii.. aku berkesempatan borak panjang lebar.. ngan kekawan housing developer.. Mr H

Kayo kumpulan nii kekawan.. satu projek perumahan dia buat.. layan projek tuu 4 – 5 tahun.. sekali untung.. main puluh juta kekawan.. uyoooo kayo kayo

Kesannya kekawan.. mereka yang terlibat ngan projek-projek perumahan nii.. bukan invest sorang-sorang tau.. mereka ada kumpulan mereka.. bagi kumpulan Mr H nii.. pelabur dia terdiri dari tokeh-tokeh ikan..

Kayo kesannya tokeh ikan nii kekawan.. mereka syer-syer 5 – 6.. setiap sorang keluar modal masing-masing.. pastu invest dalam property

Pandai betoi kumpulan nii carik duit kekawan.. dan kalo kita nak bandingkan kumpulan nii.. ngan masyarakat kita.. kita jauh ketinggalan kekawan.. kumpulan dia orang nii .. apa barang dia orang bikin.. semua jadi wang.. hebat hebat

Banyak benda baru aku blaja dari dia orang nii.. terutama perkara-perkara yang libatkan land development.. peraturan-peraturan baru dari pejabat tanah.. bayaran-bayaran tambahan dari majlis perbandaran dan lain-lain lagi laa

Selain tuu.. mereka nii banyak beli saham-saham luar negara.. beli hartanah luar negara.. sebab katanya.. untuk dapatkan lebih banyak untung.. hasil daripada  kenaikan nilai pelaburan mereka tuu.. dan seterusnya perbezaan nilai matawang duit luar berbanding ringgit

Ayooo.. ini macam game pun.. dia buat broo.. he he

Bagi aku.. aku setuju tuu.. invest hartanah kat luar negara.. tuu kira bagus tuu.. sebab KWSP sendiri pun buat benda yang sama..

Tapi jangan laa sampai.. bawak duit kita keluar.. pastu simpan dalam bank luar negara.. tak baik tuu..

Korang rasa.. perlu kee.. kita bawak duit kita keluar.. simpan dalam bank kat luar sana.. semata-mata untuk dapatkan sikit keuntungan.. hasil pengukuhan nilai matawang luar bebanding ringgit? Atau pun sekarang nii.. simpan gold.. simpan perak.. pun dah cukup memadai?

Jom bincang-bincang.. jom jom

NOTE : BAGI KORANG YANG LOMM ADD AKU .. SEBAGAI KAWAN FACEBOOK KORANG TUU.. JANGAN LUPA.. KORANG KASI ADD AAAA.. HE HE HE

ok laa.. salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL

JOM INTAI-INTAI HARGA EMAS

Untuk hari nii… apa kata jom kita sama-sama tengok harga emas.. untuk jam sekarang nii.. harga emas sekitar USD1790/oz.. oiiikkkk mahalnya

Masa aku mula-mula bising ngan emas dulu.. harga emas waktu tuu sekitar USD1300/oz jee.. sekarang nii sekitar USD1790/oz.. ayoo banyaknya naiikk.. naik 1790–1300 / 1300 x 100 = 37% tuu

Bagi sapa yang beli emas dulu tuu. Sekarang nii korang senyum lebar laa.. tak yah pun tunggu sampai hujung tahun.. tunggu dividen tuu.. tunggu dividen nii.. tapi sekarang nii.. kalo korang jual emas korang tuu.. korang dah untung banyak dah..

Bagi aku.. aku tak nampak.. 37% tuu satu jumlah yang besar.. kalo kita bandingkan dengan mereka yang berniaga.. mereka yang niaga.. ganas broo.. kadang-kadang tuu.. layan projek 2 tahun.. untung 100% pun ada.. modal 500K.. untung 500K.. lagi ganas broo.. he he

Tapi kalo kita bandingkan 37% tadi ngan dividen amanah saham.. simpanan tetap.. dividen saham-saham BSKL.. 37% tuu.. kira satu jumlah yang besar broo.. bukan senang company-company nii nak bagi dividen sebanyak tuu bro.. banyak tuu

Bila aku tengok kadar kenaikan emas nii.. aku teringat strategi saudara M.. korang tahu.. dulu saudara M sanggup refinance balik rumah dia broo.. untuk dapat RM250K.. pastu ke semua duit refinance tadi.. dia kasi beli gold broo.. dan hasilnya sekarang nii… ayooo amat berbaloi baloi

Apa yang best main emas nii.. selain main emas untuk dapatkan sikit untung.. tapi yang lebih seronok ialah.. kalo terjebak main emas nii.. mau tak mau.. kita mesti nak ambik tahu perkembangan financial dunia broo..

Apa terjadi kat ekonomi US, Spain, Italy, Portugal, Belgium, Ireland dan lain-lain laa.. sebab lagi teruk financial negara dia orang.. lagi mahal harga emas broo.. he he

Ok laa.. jom tengok-tengok harga emas.. www.kitco.com.. jom jom

Salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL

TITIK PERUBAHAN

Hari nii aku nak syer ngan korang pasal titik perubahan.. bukan apa kekawan.. sebab sejak kebelakangan nii.. aku berpeluang untuk berbincang panjang lebar ngan kekawan yang berjaya

Berjaya yang aku maksudkan nii..  berjaya dari segi financial laa.. kalo sebelum nii income mereka sekitar RM20,000 sebulan.. tapi bila mereka buat “benda nii”.. income mereka jadi berganda-ganda

“Benda ni” tuu yang dikatakan titik perubahan.. mereka buat sikit pembaharuan.. dan hasil dia sungguh lumayan

Aku ambik contoh macam kawan aku sorang nii.. Saudara Syafiq dan isteri.. dia usahakan perniagaan hantaran kawin.. blog dia www.jemarikreatif.blogspot.com.. Kalo sebelum nii bisnes dia biasa-biasa jee.. untung pun biasa jee.. tapi sekali dia iklan kat majalah Pengantin.. ambik kau.. sampai tak tahan pick up phone.. bisnes jadi luar biasa kekawan

Selain tuu.. macam Pokli gak.. tokeh emas kita.. kalo sebelum nii.. dia jual emas pakai FACEBOOK jee.. untung pun biasa jee.. tapi sekali dia aktif buat seminar.. pastu masuk surat kabar.. ambik ko.. apa sudah jadi ngan income POKLI.. berlipat kali ganda broo

Sama jugak ngan Hj H.. dia nii kontraktor.. kalo sebelum nii.. dia terhegeh-hegeh carik klien.. tapi bila dia tukar sikit strategi.. setiap kali dia buat renovation.. pasang banner besar-besar.. letak gambar dia.. letak no hp dia kat tapak projek… pastu letak banner tadi sekitar 500m sekitar projek.. sekarang nii.. padan muka Haji. tak cukup tangan dibuatnya.. projek mencurah-curah broo

Bukan tuu jee.. benda yang sama jugak berlaku kat Dr R.. kalo sebelum nii.. klinik dia biasa jee.. macam klinik lain jee.. tapi bila dia start menulis pasal kesihatan.. setiap hari Ahad.. kat surat kabar Utusan Malaysia.. terus meletup klinik dia broo

Benda-benda nii yang aku kata titik perubahan.. kerja sikit.. bina nama.. bina jenama.. untung banyak..

Tuu baru yang aku tahu.. ada banyak lagi strategi.. yang power-power.. yang power gila.. yang belum aku tahu   

Aku yakin sangat.. benda nii laa jugak yang jadi factor utama.. yang bolehkan bangsa kita jadi maju.. agama kita jadi hebat..  masing-masing ada turning point masing-masing.. mereka sebaiknya syer titik perubahan tuu kepada kekawan yang lain..

Lagi ramai kita syer.. lagi bagus sebenarnya

Sebab tuu kekawan.. aku ajak korang semua.. warga mindahartawan.com.. jom korang syer pengalaman korang.. titik perubahan diri korang.. yang sebelum nii.. korang niaga biasa-biasa jee.. korang invest biasa-biasa jee..

Tapi bila korang buat sikit perubahan.. untung korang.. luar biasa.. jom kekawan.. jangan malu.. jangan segan.. jom jom.. syerkan pengalaman korang

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL

DARI MASALAH TAK DEE JIRAN.. HJ A BERTUKAR MENJADI KAYO..

Hari nii aku nak syer ngan korang pasal strategi Hj A.. macam mana Hj A berjaya tukar masalah tak dee jiran.. tinggal sorang-sorang.. kepada wang

Alkisah ceritanya macam nii.. 5 tahun lepas Hj A ada beli sebidang tanah kampung kat Bangi.. tanah tuu 1.5 ekar.. tanah nii lengkap ngan semua kemudahan.. letrik ada.. jalan ada.. telefon & air pun ada.. tapi masalah dia.. tanah Hj A nii ngan rumah jiran agak jauh.. 50m sebijik rumah.. 100m sebijik rumah.. sunyi beb

Kira kalo sapa-sapa yang biasa dok kat bandar.. dok rumah teres.. dok condo.. tapi bila pencen-pencen dok kampong.. ngan jarak rumah yang macam nii.. kira takut beb.. bila jiran jauh nii.. korang paham-paham laa.. macam-macam bole berlaku

Bila Hj A ada masalah jiran nii.. aku seronok tengok strategi Hj A.. apa yang Hj A buat ialah.. dia kasi tukar syarat tanah dia tuu.. dari tanah pertanian kepada tanah bangunan kediaman.. bila selesai proses tukar syarat.. pastu dia kasi pindahmilik tanah dia tuu.. kepada nama anak-anak..

Lepas tuu.. dia kasi pecah geran tanah tuu kepada 6 plot.. plot 1, plot 2, plot 3, plot 4, plot 5 dan plot Hj A.. maksudnya tanah Hj A yang asalnya 1.5ekar tadi.. sekarang nii dah pecah kepada 6 plot.. dan masing-masing dah ada geran individu

Yang bestnya.. tanah 1.5 ekar milik Hj A tadi.. dia pagar cantik-cantik.. lanskap pun menarik.. rumput pendek.. kemas jee kekawan.. kira kalo tengok tanah tuu.. nampak macam 1 lot besar.. macam gated laa.. tapi sebenarnya tanah tuu dah pun pecah kepada 6 plot

Bila dah ada geran individu nii.. apa yang Hj A buat ialah.. dia selalu buat kenduri.. jemput jiran-jiran.. jemput sedara mara datang makan kat rumah dia..

Pada waktu yang sama.. kat tanah dia tadi.. dia letak signboard-signboard kecik.. tanah untuk dijual.. Plot 1 sampai plot 5..

Bila jiran-jiran dan sedara mara datang.. semua bertanya.. pasal tanah tuu.. ayoo kekawan.. 2 kali kenduri jee kekawan.. sold out semua tanah dia tuu..

Yang tinggal tapak rumah Hj A jee lagi.. yang lain semua habis terjual.. happy gila Hj A.. dia buat untung lebih RM750,000 kekawan

Kalo dulu.. potong rumput.. bersih halaman.. Hj A kena buat sendiri.. tapi sekarang nii tak lagi kekawan.. Hj A dah mampu upah pekerja untuk buat semua tuu..

Hebatkan kekawan.. untung besar Hj A.. dari masalah tak jiran.. sekarang nii Hj A dah jadi orang kayoo.. he he

Bukan tuu jee.. sekarang nii Hj A dah semakin garang dah.. dah pandai carik tanah lain pulak.. nak buat konsep yang sama

Bagi korang yang ada tanah luas.. mana tau nak buat duit ngan tanah.. bole laa tiru teknik Hj A nii.. rumah ada.. jiran ada.. duit pun ada.. kayo kayo oooo.. he he

Ok laa kekawan.. fikir-fikirkan.. renung-renungkan

Salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL

JOM BINCANG-BINCANG PASAL SEKOLAH CINA

Untuk pagi nii… aku nak syer ngan korang pasal sekolah Cina.. bukan apa kekawan.. untuk makluman kekawan.. sekarang nii.. aku hantar anak aku Si Naufal dan Si Aisy ke tadika Cina.. dari kecik.. dari umur 4 tahun lagi aku hantar.. dan sekarang nii.. Si Naufal dah pun umur 6 tahun.. dan Insyaallah tahun depan dia masuk Tahun 1..

Baru-baru nii.. masa nak daftar sekolah Tahun 1.. aku pun gatal-gatal laa mohon.. untuk masukkan Si Naufal aku ke sekolah Cina gak.. bagi aku.. susah nak masuk sekolah Cina nii.. maklum laa kat area aku tinggal sekarang nii.. majoritynya penduduk sini.. orang Cina

Jadi mereka berlumba-lumba.. nak hantar anak mereka ke sekolah Cina.. bagi aku.. kalo ada rezeki Si Naufal.. dapat belajar sekolah Cina.. tuu kira bonus laa.. kalo sebaliknya.. aku hantar sekolah biasa jee..

Mana tau kekawan.. Si Naufal aku sekarang nii.. dah pun diterima masuk sekolah Cina.. dalam satu kelas tuu.. dia 2 orang jee budak Melayu.. yang lelain tuu semua budak Cina.. he he..

Jadi sekarang nii kan.. aku rasa takut gak.. ye laaa.. 6 tahun dia akan belajar kat sekolah CIna.. macam mana laa pelajaran agama dia.. macam mana makan minum dia.. takutt gak kan

Aku hantar anak aku ke sekolah Cina.. sebab aku tengok.. suatu masa nanti.. Negara Cina akan jadi kuasa besar.. jadi masa tuu penting sangat bahasa mandarin nii.. sapa bole berbahasa mandarin.. peluang dia buat bisnes akan lebih besar

Selain tuu.. aku tengok system belajar kat sekolah Cina nii.. amat baik.. homework dia banyak.. persaingan tinggi.. cara dan teknik dia belajar berbeza.. pastu mak bapak dia orang.. berlumba-lumba nak hantar anak dia orang ke tuition.. dan macam-macam lagi laa

Bukan tuu jee.. donation pun  banyak beb.. he he

Tapi yang lebih penting aku tengok.. untuk mengetahui  teknik.. cara.. kaedah pembelajaran mereka nii.. mesti ada kumpulan orang Islam.. masuk ke sekolah mereka.. belajar sekolah mereka.. dan dari situ.. baru ilmu mereka tadi bole kita terima dan disebarkan kepada muslim yang lain.. mudah-mudahan dengan cara nii.. bole bagi manfaat kepada kita

Untuk tuu kan.. ada tak sapa-sapa kat sini.. yang pernah belajar kat sekolah Cina.. atau anak mereka belajar sekolah Cina.. atau seangkatan dengan tuu.. bole korang syer pandangan korang ngan aku?.. mudah-mudahan ngan cara nii.. bole bagi aku input.. baik buruk belajar sekolah Cina  

Jom kekawan.. kita syer-syer pandangan..

Salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL