Untuk pagi nii… aku nak syer ngan korang pasal sekolah Cina.. bukan apa kekawan.. untuk makluman kekawan.. sekarang nii.. aku hantar anak aku Si Naufal dan Si Aisy ke tadika Cina.. dari kecik.. dari umur 4 tahun lagi aku hantar.. dan sekarang nii.. Si Naufal dah pun umur 6 tahun.. dan Insyaallah tahun depan dia masuk Tahun 1..

Baru-baru nii.. masa nak daftar sekolah Tahun 1.. aku pun gatal-gatal laa mohon.. untuk masukkan Si Naufal aku ke sekolah Cina gak.. bagi aku.. susah nak masuk sekolah Cina nii.. maklum laa kat area aku tinggal sekarang nii.. majoritynya penduduk sini.. orang Cina

Jadi mereka berlumba-lumba.. nak hantar anak mereka ke sekolah Cina.. bagi aku.. kalo ada rezeki Si Naufal.. dapat belajar sekolah Cina.. tuu kira bonus laa.. kalo sebaliknya.. aku hantar sekolah biasa jee..

Mana tau kekawan.. Si Naufal aku sekarang nii.. dah pun diterima masuk sekolah Cina.. dalam satu kelas tuu.. dia 2 orang jee budak Melayu.. yang lelain tuu semua budak Cina.. he he..

Jadi sekarang nii kan.. aku rasa takut gak.. ye laaa.. 6 tahun dia akan belajar kat sekolah CIna.. macam mana laa pelajaran agama dia.. macam mana makan minum dia.. takutt gak kan

Aku hantar anak aku ke sekolah Cina.. sebab aku tengok.. suatu masa nanti.. Negara Cina akan jadi kuasa besar.. jadi masa tuu penting sangat bahasa mandarin nii.. sapa bole berbahasa mandarin.. peluang dia buat bisnes akan lebih besar

Selain tuu.. aku tengok system belajar kat sekolah Cina nii.. amat baik.. homework dia banyak.. persaingan tinggi.. cara dan teknik dia belajar berbeza.. pastu mak bapak dia orang.. berlumba-lumba nak hantar anak dia orang ke tuition.. dan macam-macam lagi laa

Bukan tuu jee.. donation pun  banyak beb.. he he

Tapi yang lebih penting aku tengok.. untuk mengetahui  teknik.. cara.. kaedah pembelajaran mereka nii.. mesti ada kumpulan orang Islam.. masuk ke sekolah mereka.. belajar sekolah mereka.. dan dari situ.. baru ilmu mereka tadi bole kita terima dan disebarkan kepada muslim yang lain.. mudah-mudahan dengan cara nii.. bole bagi manfaat kepada kita

Untuk tuu kan.. ada tak sapa-sapa kat sini.. yang pernah belajar kat sekolah Cina.. atau anak mereka belajar sekolah Cina.. atau seangkatan dengan tuu.. bole korang syer pandangan korang ngan aku?.. mudah-mudahan ngan cara nii.. bole bagi aku input.. baik buruk belajar sekolah Cina  

Jom kekawan.. kita syer-syer pandangan..

Salam

INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL